Välkommen till Thea Linköping!

Det finns fortfarande möjlighet att ansöka till årskurs 7 med start hösten 2024. Vi har några platser lediga!

Gemenskap och engagemang för ditt lärande

Hos oss möter du engagerade lärare som brinner för god elevkontakt. Stämningen på skolan präglas av samarbete och hjälpsamhet. Vi är ett högstadium litet nog för att alla ska kunna känna varandra, men stort nog för att ha god ämnesbredd och många olika kompetenser. Nästan alla våra lärare (96%) är behöriga i sina ämnen.

Retorik på schemat stärker självkänslan

Vår retorikprofil innebär att vi lägger särskilt fokus på kommunikation och dialog. Det rustar alla elever med färdigheter som stärker självkänslan och tilliten i klassrummet. Att lära sig att fånga en publik, uttrycka sina tankar och kunna argumentera för sin sak liksom att kunna lyssna aktivt och respektfullt, ger eleverna verktyg för livet. Att oavsett ämne lära sig att kommunicera medvetet med förnuft och känsla för att nå sina mål bygger självförtroende och fördjupade kunskaper. Retorik är skolans eget val av profilämne som alla elever läser en timme i veckan under hela högstadiet.

Centralt läge med egen restaurang

Mitt i centrala Linköping i den anrika byggnaden på Kungsgatan, ligger Thea Linköping. Vi är en 3-4 parallellig skola med ca 330 elever i åk 7-9.

Vi har en egen skolsköterska och en kurator som arbetar för att bidra till en hälsofrämjande skolmiljö så att fokuset för eleverna kan riktas mot studierna.

I januari 2024 öppnade skolans restaurang på Kungsgatan 22. I våra nya fina lokaler serveras skolmat varje dag. Restaurangen är även öppen för allmänheten.

Musik, kultur och utflykter gör skolvardagen roligare

Vid varje terminsavslut arrangeras en avslutningskonsert för hela skolan med solister, instrumentalister och en stor kör. Utöver de teoretiska studierna så lägger vi vikt vid aktiviteter som bidrar till vår goda stämning i klasserna. Det gör vi genom att anordna vandring för eleverna, en språk- och kulturafton med frågesport och matlagning från olika länder, vi åker på skidresa till Romme och ordnar en dag med klättring och en sen kväll på skolan. Vi deltar i projektet Bästa världen med besök på Kolmården. Åk 9 inleds med en resa till Liseberg och avslutas med en traditionsenlig och högtidlig avslutningsmiddag.

Kungsgatan 33
582 18 Linköping
Tel: 070-166 07 15

Anders Noebe
anders.noebe@theagrundskola.se

Biträdande rektor
Lina Almgren
lina.almgren@theagrundskola.se

Biträdande rektor
Per Ander
per.ander@theagrundskola.se

Thea Linköping

Kungsgatan 33, Linköping, Sverige

Se vägbeskrivning

Ansök till oss

Vad roligt att du är intresserad av Thea grundskola! Här kan du ställa ditt barn i kö till Thea Linköping.

Skolvalet är viktigt. Eftersom vi har fritt skolval i Sverige betyder det att du kan välja den skola som passar bäst för ditt barn. När du ansöker hos oss ställs ditt barn i kö. Din köplats räknas från det datum då vi tar emot din ansökan.

Till ansökan

Vi har ett fåtal platser kvar till årskurs 7.
Ansök idag och säkra din plats!

ANSÖKAN